Námět známky
Na známce je Aachenův obraz z roku kolem 1600, Hlava dívky, který je v expozici Obrazárny Pražského hradu.
Hans von Aachen byl německý malíř období manýrismu. Narodil se v roce 1552 v Kolíně nad Rýnem, zemřel 4. března 1615 v Praze. Pochován je v katedrále sv. Víta na Pražském hradě.
Základního malířského vyučení se mu dostalo v Kolíně nad Rýnem u Nizozemce Georga Jerrigha. Svůj osobitý styl, založený především na portrétním mistrovství, však získal a k virtuozitě dovedl až v Itálii pod vlivem jednak nizozemských umělců usazených v Římě, především Paola Veroneseho. V Itálii pobýval od roku 1574, zde si vydobyl určité postavení a zdejší prestižní zakázky (Portrét vévody Franceska de Medici; Giovanniho da Bologni aj.) mu přinesly pozvání na mnichovský dvůr, kde pracoval v letech 1588 – 1596 pro Viléma V. Bavorského.
Císař Rudolf II. se snažil získat Hanse von Aachena do svých služeb a k trvalému pobytu v Praze, tehdy metropoli Svaté říše římské, po několik let. Umělec svá díla pro císařské sbírky tvořil již od první návštěvy Prahy v roce 1588. Na dvůr Rudolfa II. se však přestěhoval až v roce 1597. Tvořil podobizny (několik portrétů Rudolfa II., Portrét děvčátka, Portrét císaře Matyáše), ale i mytologické, alegorické, náboženské a žánrové výjevy (Vítězství Spravedlnosti, Zvěstování P. Marii, Osvobození Andromédy). Byl vynikající kreslíř, malíř se suverénním rukopisem, mistr elegantních postav, tvůrce oblíbených žánrových scén, často velmi realistických, někdy až překvapivě nepřikrášlených. Především však byl vynikající portrétista, jenž dovedl v portrétech vystihnout víc než jen fyzickou podobu.
Na Rudolfově dvoře však Hans von Aachen působil nejen jako malíř. Jako císařův důvěrník byl pověřován i různými diplomatickými i obchodními misemi, především v Itálii, kde uměnímilovnému císaři dojednával zajímavé akvizice. Do Rudolfovy sbírky pomohl získat nejlepší soudobá i starší díla, z nichž některá jsou ve sbírkách Pražského hradu dodnes, např. obrazy italských mistrů – Tiziana, Veroneseho, Tintoretta aj.
Se známkou se vydává obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka. V obrazové části obálky je detail z obrazu Minerva uvádí Apollona. Obálka je vytištěna ocelotiskem z plochy v barvě hnědé. Na razítku je taktéž detail z kresby Minerva uvádí Apollona a text: Praha, 27. 5. 2015.
Způsob tisku
ocelotisk z plochých desek v barvách černé, červené, okrové, hnědé a modré