eShop filatelie

Nákupní košík je prázdný

Košík

známkový sešítek - Svět na kolejích II

Katalogové číslo VZS27
Datum vydání 5.9.2018
Nominální hodnota 272,00 Kč
Tiskové listy á 4 x 2 ks různých výplatních známek ve formě celoplošných samolepek s oddělením formou průseku. Na přední straně ZS jsou vyobrazeny obě lokomotivy, zadní strana obsahuje texty, čárový kód, logo České pošty, s.p. a hologram, který slouží jako ochranný prvek.
Rozměr obrázku 122 x 79 mm
Výtvarný návrh Petr Ptáček
Dostupnost skladem
Ks

Námět známky

0995 —  parní lokomotiva „třistapětašedesátka“

Po vzniku Československé republiky musely Československé státní dráhy řešit špatný stav parku parních lokomotiv. Proto Ministerstvo železnic zadalo soutěž o jednotnou konstrukci nových lokomotiv. Z té vznikla objednávka první samostatné československé konstrukce rychlíkové lokomotivy řady 365.0. Ve třech sériích o celkovém počtu 40 kusů lokomotivy postavila První českomoravská továrna na stroje v Praze v letech 1921 až 1923. Lokomotiva 365.024 je na známce zobrazena ve světlém nátěru dle tovární fotografie z roku 1923. Po nafocení byla lokomotiva opatřena černým lakem a předána ČSD, u kterých jezdila do konce 60. let 20. století. Dnes je součástí sbírky Železničního muzea Českých drah, a.s. v Lužné u Rakovníka, kde plánují její opravu do provozuschopného stavu.

 

0996 — motorový vůz „STŘÍBRNÝ ŠÍP“ 

V motorizaci osobní železniční dopravy byly ČSD ve 30. letech na evropské špičce. V rámci rychlíkového propojení měst zadaly ČSD ve druhé polovině 30. let soutěž na nový motorový vůz. Ten měl být úsporný, rychlý a pohodlný, aby mohl konkurovat vzrůstající silniční dopravě. Do plánu však zasáhly události konce 30. let a vypuknutí II. světové války. Realizovala se tak pouze stavba prototypového vozu M 260.001, který ČKD dokončilo v březnu 1939. Pro svůj vzhled dostal přezdívku „STŘÍBRNÝ ŠÍP“. Po krátkém zkušebním provozu byl odstaven a po válce toho již moc nenajezdil. Nakonec skončil bez motorů a interiéru jako sklad. V 70. letech byl zachráněn pro podnikovou sbírku ČSD. Jeho opravy se nakonec zhostil Výzkumný ústav železniční, a.s., který zajistil kompletní renovaci vozu do podoby z roku 1939. Od roku 2016 tak můžeme legendární „STŘÍBRNÝ ŠÍP“ opět vidět v plné síle na kolejích.

Způsob tisku

plnobarevný ofset 

Poznámka

Zakoupit lze pouze celý sešitek, nikoli jednotlivou známku.

Nominále je zastoupeno  písmenem „A“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v prioritním režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb.


Zpět Tisk